A vulkan

Címkék: utazas vulkan jegfold

2010.03.30. 22:04

A vasarnapi turanak ugy vagtam neki, hogy elotte penteken elmentunk mulatni a nagy reykjaviki ejszakaba. Elmondanam, hogy milyen volt a buli, de az igazat megvallva nem emlekszem mindenre, igy reszletes beszamolo arrol, hogy hogyan mulat a magyar jegfoldon kesobb varhato. A szombat rovidnek bizonyult arra, hogy a hajnalig tarto bulit kipihenjem, ebben szerepet jatszhatott az is, hogy szombaton is bejottem dolgozni (es kajalni), igy nem voltam tulzottan pihent, amikor nekivagtunk a turanak.

 

Vasarnap fel hatkor megerkeztek a jarganyok. Sejtettem, hogy nem olyasmire kell szamitani, mint amikor elmentunk megmaszni a Somlot es kb a feleig felfutottam egy huzamban, de ezek a benga nagy dogok, amiket egyszeruen csak szuper dzsipnek neveznek, mar meretukkel jeleztek, hogy ami jon, teljesen mas kategoria, mint kimenni otthon a Bolondvarhoz bringaval. Ezek a jarmuvek 11 szemelyesek es nagyjabol olyan, mint ha fel lenne scaelezve egy terepjaro.

Meg kell, hogy mondjam, hogy van valami abban, hogy ilyennel menni azert mas erzes, mint egy trabanttal. Itt aztan elfertek a labaim es nem kilatassal sem volt problema, ami nem csoda, hiszen egy alacsonyabb utfekvesu auto a sarhanyo tetejet sem erne fel.

Megindultunk a nagy jegfoldi foutvonalon, kellemes 90-100zal, es remek dolgokat lattunk. Ekkor szembesultem eloszor azzal a problemaval, hogy alulbecsultem a fenykepezogepemben talalhato elemek elettartamat, teljesitmenyet es hidegtureset. O, igen, hidegtures. Azt nem is melitettem meg, hogy szombaton megerkezett a hidegfront. A hidegfrontot itt nagyjabol ugy kell elkepzelni, mint ungarisztanban, csak picit masok a dimenzioi. Ugye ha kozep ojropaban tiz fokot esik a homerseklet, az is megterhelo tud lenni. De szerintem kevesbe megterhelo, ha mondjuk 15 fokrol 5 fokra esik a homerseklet, meg nemi eso, majd ket nap mulva ismet 10 fok van. Itt olyan 4-5 fokrol esett olyan -5 kornyekere a homerseklet, es "kisse szelesre" fordult az ido. Igen, ez a helyenkent a 30 fokos szogben valo kozlekedest jelenti. Csapadek nem jott, de azert igy is eleg hardcore hideg van a varosban is a szel miatt.

En szemely szerint arra gondoltam, hogy ha itt a varosban ilyen hideg van, biztosan fenn sem lesz meleg, ezert a biztonsag kedveert felvettem meg egy reteg ruhat. Ha megneztem volna az elorejelzest, akkor felveszek egy harmadik reteg nadragot is, meg negy kesztyut. Estefele kb ilyesmire lehet szamitani jegfoldon, ez konkretan a holnap esti elorejelzes. Bekarikaztam pirossal, hogy merre voltunk nagyjabol.

Odafele uton a kocsibol minden szepnek es nyugodtnak tunt. (Ekkor meg nem sejtettem, hogy farkasemberekkel fogok talalkozni.) Csapattuk egy darabon az aszfaltozott uton, majd egy bo masfel ora kocsikazas utan letertunk a murvara. Nem kell bemutatkoznom, azt hiszem a blogot latogatok tobbsege pontosan tisztaban van azzal, hogy milyen oszinte gyermeki naivitassal rendelkezem esetenkent. Bevallom, en arra gondoltam, hogy utkozben talalkozunk par katasztrofaturistaval, de ha lerobbanunk, akkor ott fagyunk halalra, mert normalis esetben evekig nem jar arra senki. Azt gondolom mondanom sem kell, hogy ez a vizio olyan messze allt a valosagtol, hogy kulon univerzumot erdemelne.

Ra kellett ebrednem, hogy bar jomagam nem lelkesedtem kulonosebben azert, hogy ilyen hidegben menjen ki az ember egy hegyre, ez nem igaz mindenkire. En elmentem, mert szervezett tura, ott lesz egy csomo munkatars, remek lehetoseg az ismerkedesre, ebben nem is tevedtem. Ami viszont utkozben volt oda-vissza, az teljes mertekben meglepett.

Jegfold kevesebb lelket szamol, mint 300 000 fo, magamat is beleszamolva. A fovarosban kb 120 000 ember lakik, a vonzaskorzetben cirka 200K osszesen. Most kepzeljetek el, hogy elmegyunk a fovarostol kb 150-200 km-re. Ramegyunk egy mellekutra, ami egy murvaval boritott ket meter szeles savban manifesztalodik (gyakorlatban utgyaluval vegigmentek egy csikban). Ezen haladunk meg orakon keresztul. Szamomra az lenne termeszetes, hogy vulkan ide, vagy oda, ide csak az jon, akinek muszaj. De nem. Rengeteg ember volt es folyamatosan jottek-mentek. Az elso csekpojntnal a jarmuvek tobbsege megallt, egy szep kis parkolot letrehozva.

Felmerul a kerdes, hogy de ha mar eljottek eddig, akkor miert nem mentek el a lavaig, hogy hat legalabb belelogassak a labukat kicsit? A parkolos kepnel mar latszik, hogy kerem szepen itt nem azert alltak meg az emberek, mert eleget lattak, hanem mert egy folyo keresztezi az utat. Nem. Nem szakadt le semmifele hid. Ez az ut resze. Errefele ez teljesen normalis dolog.

Mivel mi nem azert fizettunk fejenkent 190 ojrot, hogy megkeressuk a legnagyobb parkolot a fovaroson kivul, folytattuk utunkat. Termeszetesen a folyon keresztul. Valojaban ez a folyo meg kompatibilis lett volna a szemelyautokkal, nem volt egy meter mely sem, ellentetben azzal, amit kesobb kereszteztunk. A meretaranyok vegett ajanlom ezt a kepet ismetelt megtekintesre. Kicsit meguszott a kocsi atkeles kozben. Azonban nem az a durva, hogy meteres melysegu folyot keresztez egy kozut mindenfele hid nelkul, hanem mikor mar tenyleg azt hinned, hogy ez mar nem is ut, hanem a sok katasztrofaturista altal kitaposott nyomvaju, helyenkent utelagazasok vannak, ahol telepulesneveket lehet latni. Na ez a komoly. Arra meg emberek laknak.

Keszitettem meg egy panoramakepet, mikor megalltunk kicsit, hogy meg tudjam mutatni, hogy egeszen pofas kis hegyek vannak errefele. Mikozben a kepet keszitettem, pittyegett a fenykepezogep, hogy gyenge az elem. Ekkor legorbult a szam. Korbeneztem, es lattam, hogy a tobbiek allvanyokkal es tenyeremnyi optikaval felszerelkezve erkeztek, igy el is raktam a fenykepezogepet, hogy majd nindzsazok toluk kepeket inkabb.

Itt van peldaul az egyik utitarsam kepeinek egy resze. Majd korbekerdezem a tobbieket, illetve Mr. Hopkinsson videofelvetelt is keszitett, ezeket majd jol berancigalom ide kesobb.

Kepmentesen azt tudom meg elmondani, hogy kb 3 km tavolsagig jutottunk, mert az utakat lezarta a katasztrofavedelem. A szuperdzsipek ugyan el tudtak volna menni a gleccser tetejen is a vulkanig, de az dragabb lett volna es az egy teljes napos tura lett volna. Ugy hallom, hogy paran meg fogjak probalni e modon megkozeliteni a tuzhanyot.

En nem fogok menni a kovetkezo turara, meg akkor sem, ha kolbaszt lehet sutni a lava folott. Elmondom miert. Nezze meg mindenki megegyszer, hogy hany fok van a hegyen ejjel. Kepzeljen el melle orkan erossegu szelet. Hat ezert. Jopofa, hogy hu, vulkan, ejha, de nem annyira, hogy szetfagyasszam magam megegyszer, inkabb megmaradnek a szoftverfagyasztasnal, koszonom. Tenyleg jopofa, hogy a magma a levegobe repul, de ez az "menjunk ki az ejszaka kozepen egy hegy tetejere" a fajta mulatsag, amibol egy telen egy alkalom is eleg.

Elmondom ellenben, hogy mi volt igazan remek. Lenyugozoen szep volt a taj. Ha eljon a tavasz, berelunk paran autot es elmegyunk valamerre, csuda szep vizesesek vannak rengeteg helyen. A hegyek monumentalisak es nincsenek telekurva szemettel, mint mondjuk a Gellert-hegy. Tetszett az is, hogy amikor eloszor megpillantottuk a hegyet, akkor viszonlag inaktiv volt, ellenben 11 ora korul, amikor elindultunk visszafele, igazan szemet gyonyorkodteto paradet rendezett. Kiomlott egy csomo lava es megindult a gleccser fele, amit ezuttal el is ert, hatalmas gozfelhot produkalva, amit bevilagitott a magma, igy rozsaszinben pompazott a hegy teje, ami azert eleg jol nezett ki es egy eletre szolo emlek marad.

 

Lelkesebb lennek, ha kozelebb jutunk, mint harom kilometer. Volt ugyan tavcso, de tavcsoveztetek mar kesztyu nelkul -20 fokban? Rosszabb, mint gondolna az ember. Egyreszt aki vette a faradtsagot, hogy jol megnezzen maganak, az magatol is rajott, hogy azert kell gyerek meretu szemuveget hordanom, mert kozel ulnek a szemeim egymashoz. Ha sikerul a tavcsovet (Jelentem, a tavcso a tengerben!) annyira osszenyomni, hogy mindket szememmel lassak, ne csak "kaloz modra" tavcsovezzek (nem mindegyiket lehet), akkor is problema, hogy meg ha frissen is vettem ki a kezem a zsebembol, kb 10 masodperc a maximum, amit kezremeges nelkul ki lehet birni. Ilyenkor mikozben azon gondolkozom, hogy vajon fel fog-e dagadni a kezem, ha meg husz masodpercig folytatom amit csinalok, egyfolytaban elmegy a kep a bal, vagy jobb lencsenel (opcionalisan mindkettonel), ahogy remeg a kezem. Vinni kellett volna kesztyut, vagy kozelebb kellett volna menni (allitolag ha eleg kozel mesz, akkor amr nincs is hideg) es akkor nem csak a remeges problemajat sikerult volna kikuszobolni, meg tavcso se kellett volna. Utolag konnyu okosnak lenni.

Sajnos rosszul van kitalalva, hogy amikor telen eszmeletlen hideg tud lenni, addig van sotet ejszaka is. Amikor nyaron a kellemes -5 fokban fel lehetne menni katasztrofaturistaskodni, akkor meg nem lesz sotet. Tiszta szivas. Na mindegy, azert remelem tetszett a beszamolo.

 

A napokban jelentkezem mindenfele feldatumozasokkal, tobbek kozt gubazok meg nehany kepet a kirandulasrol, illetve ha eszembe jut valami, akkor azt is idevetem. Ha jo szokasotokhoz hiven van kerdesetek, akkor arra is megkiserlek felelni.

 

 


A bejegyzés trackback címe:

https://jegfold.blog.hu/api/trackback/id/tr521882536

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hidratszint 2010.03.31. 01:36:30

www.vodafone.is/eldgos

Tessek a kovetkezo pontra tekerni:
Dagur: 28.3.2010
Klukkutími: 22
Mínúta: 53

Na ez volt az, ami azert "eleg jol" nezett ki eloben.

letaijani 2010.03.31. 11:19:15

És távcső nélkül is láttad, hogy az egy vulkán?
Lehet, hogy csak délibáb! :)

hidratszint 2010.03.31. 11:51:43

Vagy egy vulkannak alcazott torpedonaszad es akkor bizony hatalmas tevedesben vagyok.

Statto 2010.03.31. 12:52:48

Ha tavcso nelkul nem lattad, akkor szolj az engine kodernek vagy grafikusnak hogy tekerje feljebb a LOD-ot.
BTW, mondtam en hogy hideg lesz. :D

<off>
www.arcadeaid.com/challengingstage/quiz.htm
</off>

letaijani 2010.03.31. 13:13:51

Vagy az is lehet, hogy nemrég rakták oda...

mrgarris0n 2010.03.31. 18:16:23

Apply... sírva kérlek, csinálj valami indafotós galériát, onnan szerintem embeddelhetsz vmi képnézegető widgetet, mert így olvasni meg képeket nézni egyszerre igen keserves :)

hidratszint 2010.03.31. 18:55:30

Garry, en meg ahhoz is hulye vagyok, hogy kettobe szedjem a szoveget. Ha segitesz, akkor talan meg lehet oldani, hogy ne kelljen mindig kulon tabot nyitni a kepeknek.

Micimackó+én 2010.03.31. 19:39:00

Köszi az élménybeszámolódat:-) Tényleg macerás olvasni, meg képeket is nézegetni. Én lementettem őket, klasszak a fotók is :D

mrgarris0n 2010.03.31. 19:48:48

@hidratszint: szívesen segítek sablont / layoutot / tudomisénmit hegeszteni :)

punk gyerek 2010.04.01. 10:17:50

Hát én oda tekertem:

Ez a Kékes-Tető hóolvadás után, azok a piros pöttyök meg a túristák :)

Ja és ha tudsz akkor egy olyen dömpert majd mentsél haza.

Kozeli Ismeros 2010.04.01. 10:49:49

Miért nem vittél kesztyűt? Azt hitted, ez még Bali?
Tényleg, Klukku Timi jó nő?

hidratszint 2010.04.01. 12:45:25

Ja, eleg forro no, csak sosincsen ideje ram.

mrgarris0n 2010.04.01. 20:51:51

Tesztüzem jelleggel az új design első elemeként a post kapott egy galériát.

Micimackó+én 2010.04.01. 23:16:28

Így már sokkal könnyebb megkuksizni a fotókat, de jó!!!!:-) :-) Köszi !!!!
süti beállítások módosítása